12 TOOLI
Sada on viimase aja populaarseim number, seega on just praegu õige aeg uurida lähemalt toolisajandit. Tool pole vaid funktsionaalne mööbliese, vaid suhestub meiega sõltuvalt disainerist näiteks materjali, värvi, vormi abil. Võib-olla loob see ajaloolisi assotsiatsioone, võib-olla kõnetab emotsionaalselt, võib-olla esteetiliselt või kultuuriliselt, võib-olla pakub see turvalist pesa.
Toolidisain on alates 18. sajandi keskpaigast läbi teinud suure muutuse. See aeg on täis uudsust, hullust, ka lihtsalt praktilist mõtlemist. Et seda kõike ühes blogiloos kajastada ei jõua, siis üks täiesti subjektiivne ja suurt osa olulisest tooliajaloost kõrvale jättev lühiülevaade on siin:
2011 – Nepal
Ülinunnu Mongoolia lammast meenutava tooli tahaks ise sülle võtta või siis sellesse end kerra tõmmata ja lihtsalt nurru lüüa. Materjalidena on kasutatud metalli (raam), kasevineeri (iste) ning polüuretaanvahtu (polsterdus).
Disainer: Paola Navone Baxter
2004 – Chair One
Tähesõdasid meenutav, kuid tegelikult jalgpalligeomeetriast inspireeritud tool on kergest titaan-alumiiniumsulamist, pulbervärvitud ja sobib nii interjööri kui ka eksterjööri. Oma nurgelise vormi ning ühtaegu silmatorkava ja läbipaistva välimuse tõttu sobib see nii teravmodernsesse kui ka pehmelt ajaloosegusesse ruumi.
Disainer: Konstantin Grcic
1992 – Incisa
Loodud omas ajas järjest populaarsemaks muutuvasse kodukontorisse. Sadula kuju ja värviline tepitud kattekangas viitavad ratsaspordi assotsiatsioonide kaudu klassile, kvaliteedile, põnevusele.
Disainerid: Vico Magistretti & Francesco Binfaré
1985 – Lockheed
Tugeva skulpturaalse joonega modernne kanapee sai oma vormi ja ühtlasi materjali 1930ndate lennumasinatest. Defitsiitse materjali ja nõudliku tootmisprotsessi tõttu on valminud istmeid piiratud kogus ja neist on saanud kollektsionääride ihaldatud esemed. Ühes intervjuus ütles disainer, et kui ta oleks selle tooli populaarsust osanud ette näha, oleks ta ühe neist endalegi jätnud.
Disainer: Marc Newson
1973 – Groovy
Tool peaks olema midagi enamat kui praktiline mööbliese. See peaks olema sõbralik, lõbus ja värviline, ütles disainer. Nali naljaks, kuid kõige rohkem hindasid seda tooli lennujaamad, hotellid ja kontorid, kus neid toole kasutati hea meelega just praktilisuse tõttu – selle tooli jalad ei jää koristamisel ette.
Disainer: Pierre Paulin, Artifort
1968 – Sacco
Jah, kergete polüstüreengraanulitega täidetud kott-tool on aastast 1968. Algselt plaanisid disainerid täita selle vedelikuga, kuid sellist tooli oleks liiga raske ühest kohast teise liigutada.
Disainerid: Piero Gatti, Cesare Paolini, Franco Teodoro
1957 – Egg
Tool, millest on justkui komplimendiks loodud lugematu hulk koopiaid, oli algselt mõeldud SAS Royal Kopenhaageni hotelli fuajeesse täiendama täisnurga all jooksvate joontega arhitektuuri. Tool ei jäänud aga pelgalt arhitektuuriliseks kontrastiks. Selle võlu seisneb materjalist ja pikaaegsest disaineritööst tulenevas mugavuses ning privaatsuses, mida pakub kõrge ja ülalt külgedele ulatuv seljatugi.
Disain: Arne Jacobsen, Fritz Hansen
1948 – DAR (Dining Armchair Rod)
Üks esimesi selliseid toole, mida suudeti tööstuslikult toota. Varasemalt oli katsetatud painutatud vineeriga, kuid see ei sobinud masstootmiseks. Algselt fiiberklaasist, hiljem plastmaterjalist istmeosa toetub Eiffeli torni meenutavale metallkonstruktsioonile, mis vihjab vaikselt tööstusrevolutsiooni ja disaini seostele.
Disainerid: Charles & Ray Eames
1931 – No 31
Esimene puidust tool, mida toetavad vaid esijalad. Varem oli sellist põhimõtet kasutatud metallist mööbli puhul. Lamineeritud puit ja vineer on aga soojemad ja tekstuursemad ning istumiseks märksa meeldivamad materjalid. Lisaks tekitab see istumisel turvaliselt mõjuva õõtsumise.
Disainer: Alvar Aalto
1929 – MR90
Kuigi loodud spetsiaalselt maailmanäituse jaoks Barcelona paviljoni, sai sellest kroomitud terasjalgadega nahkistmest paljude hilisemate disainerite inspiratsiooniallikas. Selle tooli enda vorm sai aga inspiratsiooni Rooma magistraatide istmest.
Disainer: Ludwig Mies van der Rohe
1913 – Nautile
Merekarbist inspireeritud tooli oleks võinud endale osta Sotheby’se oksjonilt 2014. aastal, pakkudes üle võidupakkumisest 781 500 eurost.
Disainer: Paul Iribe
1900 – Maison Coilliot’ söögitool
Prantsuse Art Nouveau stiilis voolitud puidust söögitool samalt kunstnikult, kelle loomingu hulka kuuluvad ka Pariisi metroo sissepääsud.
Disainer: Hector Guimard
Fotod: tootjad, Sotheby’s, Artnet
Comments